Majątek niewidzialny przedsiębiorstwa z perspektywy rachunkowości. Model koncepcyjny majątku niewidzialnego
Opis
Spis treści
Autor: Melania Bąk
ISBN: 978-83-7695-774-6
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 534
Format: B5
Oprawa: Twarda
Wersja elektroniczna: IBUK
Wstęp 9
Rozdział 1
Natura współczesnej rachunkowości – nauka, polityka i praktyka 17
1.1. Charakterystyka rachunkowości i jej atutów naukowych 17
1.1.1. Istota rachunkowości w ujęciu naukowym i praktycznym 17
1.1.2. Wybrane instrumentarium naukowe rachunkowości 27
1.1.3. Rachunkowość trójwymiarowa jako inspiracja dla modelu koncepcyjnego majątku niewidzialnego 44
1.2. Unormowany i kreatywny charakter polityki rachunkowości na przykładzie aktywów niematerialnych 57
1.2.1. Unormowana i kreatywna polityka rachunkowości 57
1.2.2. Aktywa niematerialne według unormowanej polityki rachunkowości 64
1.2.3. Wartość firmy jako specyficzny składnik aktywów niematerialnych 75
1.3. Identyfikacja uwarunkowań współczesnej rachunkowości 89
1.3.1. Otoczenie rachunkowości i procesy kreujące rachunkowość 89
1.3.2. Współczesne problemy rachunkowości i kierunki zmian w rachunkowości 93
Rozdział 2
Majątek niewidzialny przedsiębiorstwa w naukach ekonomicznych i w rachunkowości 100
2.1. Majątek niewidzialny i jego składniki w naukach ekonomicznych 100
2.1.1. Majątek niewidzialny w naukach ekonomicznych 100
2.1.2. Majątek niewidzialny i jego składniki – różnorodność pojęć i klasyfikacji 112
2.1.3. Struktura modelu koncepcyjnego majątku niewidzialnego – składniki reprezentatywne dla przedsiębiorstwa opartego na wiedzy 124
2.2. Charakterystyka majątku niewidzialnego w nowym obszarze rachunkowości 134
2.2.1. Rachunkowość majątku niewidzialnego jako nowy obszar rachunkowości 134
2.2.2. Natura majątku niewidzialnego w świetle zasady dualizmu 149
2.2.3. Aktywa niewidzialne i kapitał intelektualny – cechy charakterystyczne i kryteria klasyfikujące 158
2.2.4. Majątek niewidzialny (nieujawniany) versus majątek widzialny (ujawniany) w rachunkowości 175
2.3. Składniki majątku niewidzialnego w nurcie behawioralnym rachunkowości 179
2.3.1. Istota i zakres rachunkowości behawioralnej 179
2.3.2. Zasoby ludzkie (i ich kapitał) jako istotny składnik majątku niewidzialnego i nurtu behawioralnego w rachunkowości 188
2.3.3. Aspekty behawioralne w rachunkowości i w modelu koncepcyjnym majątku niewidzialnego 196
Rozdział 3
Rozdział 3. Pomiar i wycena majątku niewidzialnego i jego składników w rachunkowości 208
3.1. Różnorodność metod pomiaru i wyceny majątku niewidzialnego i jego składników 208
3.1.1. Pomiar versus wycena 208
3.1.2. Metody pomiaru i wyceny majątku niewidzialnego i jego składników – syntetyczna analiza porównawcza 216
3.1.3. Pomiar i wycena wybranych składników modelu koncepcyjnego majątku niewidzialnego – przegląd metod 229
3.2. Pomiar i wycena składników majątku niewidzialnego w rachunkowości finansowej 247
3.2.1. Ewolucja i dylematy wyceny w rachunkowości finansowej 247
3.2.2. Mierniki pomiaru składników modelu koncepcyjnego majątku niewidzialnego – pomiar retrospektywny w rachunkowości majątku niewidzialnego 268
3.3. Pomiar składników majątku niewidzialnego z wykorzystaniem wybranego instrumentarium rachunkowości zarządczej 285
3.3.1. Metody pomiaru w rachunkowości zarządczej zorientowane na składniki majątku niewidzialnego 285
3.3.2. Wybrane metody rachunkowości zarządczej stosowane do pomiaru składników modelu koncepcyjnego majątku niewidzialnego – pomiar prospektywny w rachunkowości majątku niewidzialnego 311
Rozdział 4
Prezentacja i ujawnianie majątku niewidzialnego i jego składników w rachunkowości 334
4.1. Prezentacja versus ujawnianie 334
4.2. Prezentacja majątku niewidzialnego i jego składników w rachunkowości majątku niewidzialnego 337
4.2.1. Trójwymiarowy model ewidencyjny 337
4.2.2. Ewidencja księgowa w modelu koncepcyjnym majątku niewidzialnego 345
4.2.3. Polityka rachunkowości i wykaz kont w modelu koncepcyjnym majątku niewidzialnego 366
4.3. Ujawnianie majątku niewidzialnego i jego składników 382
4.3.1. Transformacja sprawozdawczości finansowej jako przejaw zmian zachodzących w rachunkowości 382
4.3.2. Sprawozdawczość w wymiarze finansowym i niefinansowym 389
4.3.3. Sprawozdawczość majątku niewidzialnego – istota i propozycja dla modelu koncepcyjnego majątku niewidzialnego 419
Rozdział 5
Majątek niewidzialny przedsiębiorstwa versus rachunkowość – ocena relacji 435
5.1. Model koncepcyjny majątku niewidzialnego przedsiębiorstwa a rachunkowość 435
5.2. Zastosowanie rachunkowości trójwymiarowej w modelu koncepcyjnym majątku niewidzialnego 442
5.2.1. Charakterystyka badanego przedsiębiorstwa 442
5.2.2. Rachunkowość trójwymiarowa w modelu koncepcyjnym majątku niewidzialnego – przykład z wykorzystaniem danych umownych 444
5.3. Szanse i zagrożenia dla rachunkowości rozszerzonej o aspekty majątku niewidzialnego 463
Zakończenie 468
Załącznik 478
Bibliografia 480
Spis rysunków 514
Spis schematów 516
Spis tabel 515
Summary 519